Zajęcia rewalidacyjne
Szkoła organizuje pomoc psychologiczną i pedagogiczną w formie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym:
1. zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze organizuje się dla uczniów, którzy mają trudności w opanowaniu umiejętności szkolnych
2. zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla uczniów, u których nieprawidłowości rozwojowe utrudniają uzyskanie osiągnięć wynikających z podstawy programowej dla danego etapu edukacyjnego
3. zajęcia korygujące wady mowy organizuje się dla uczniów z zaburzeniami mowy, które powodują zakłócenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę szkolną
4. zajęcia socjoterapii organizuje się dla uczniów, którym zaburzenia zachowania utrudniają kontakty społeczne i wiążą się z trudnościami szkolnymi
5. zajęcia korekcyjne wad postawy organizuje się dla uczniów z odchyleniami w prawidłowej budowie i postawie ciała
6. zajęcia psychoedukacyjne organizuje się dla uczniów z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne
7. zajęcia integracji sensomotorycznej organizuje się dla uczniów z zaburzeniami głównych systemów sensoryczno-motorycznych
Uczniowie ZSS w Brańszczyku uczestniczą w hipoterapii.
Stanowi ona jedną z ważnych metod rehabilitacji. Jej specyfika wynika z faktu, że w prowadzonych zajęciach uczestniczy koń. To właśnie obecność tego zwierzęcia - "współterapeuty" - sprawia, że jest to wyjątkowa i niepowtarzalna metoda dająca zupełnie nowe możliwości. Uniwersalność hipoterapii polega na jednoczesnym oddziaływaniu ruchowym, sensorycznym, psychicznym i społecznym. Celem terapii z koniem jest nie tylko oddziaływanie na sferę fizyczną dziecka polegające na korygowaniu wad postawy czy poprawianiu koordynacji wzrokowo-ruchowej, ale również na działaniu na psychikę poprzez zwiększenie motywacji do nawiązywania bliższego kontaktu i poprawę komunikacji ze światem, wzrost zachowań społecznych, zwiększenie poczucia własnej wartości, kształtowanie wrażliwości, odpowiedzialności, opiekuńczości i innych pożądanych zachowań społecznych.